Miten voit seurata EU:n kestävyyssääntelyä?
Millaisia säädöksiä EU antaa?
- Asetus: Sitoo sellaisenaan, ja on sovellettava kaikilta osiltaan kaikkialla EU:ssa.
- Direktiivi: Määrittelee sitovat vähimmäistavoitteet, jotka kaikkien EU-maiden on täytettävä. Maat päättävät itse kansallisista laeista, joilla direktiivi toteutetaan.
- Delegoitu säädös: Komission antama, kaikkia EU-maita sitova säädös. Sillä täydennetään tai muutetaan jälkikäteen EU-lakien yksityiskohtia.
- Täytäntöönpanosäädös: Komission antama, kaikkia EU-maita sitova säädös. Sillä komissio asettaa ehtoja varmistaakseen, että EU-lainsäädäntöä sovelletaan yhdenmukaisesti.
- Päätös: Sitoo niitä, joille päätös on osoitettu, kuten yksittäistä maata tai yritystä. Päätöksiä laatii komissio.
- Suositus: Ei ole sitova, eikä sen noudattamatta jättämisellä ole oikeudellisia seurauksia. Suosituksella eri toimielimet voivat ilmaista kantansa ja ehdottaa toimia.
- Lausunto: Ei ole sitova, eikä aiheuta vastaanottajille oikeudellisia velvoitteita. Lausuntoja voivat antaa EU:n useat toimielimet.
Miten EU-säädös syntyy:
1. EU-sääntelyn ideat ja aloitteet muodostuvat eri tavoin
- Yhteiskunnalliset muutokset ja megatrendit luovat lainsäädäntötarpeita.
- Eurooppa-neuvosto määrittää EU:n strategisen ohjelman, jossa määritellään EU:n toimintapolitiikat ja prioriteetit.
- Kukin EU-komissio määrittelee oman ohjelmansa.
- Lisätietoa:
2. Komissio valmistelee säädösehdotuksen
- Komission virkahenkilöt valmistelevat säädösehdotuksen.
- Komissio jakautuu pääosastoihin (DG). Kukin DG vastaa oman toimialueensa lainsäädännön valmistelusta.
- Valmistelu sisältää muun muassa asiantuntijoiden ja sidosryhmien kuulemista sekä vaikutusten arviointia.
- Komissio voi julkaista valmisteluvaiheessa niin sanotun Valkoisen kirjan (ehdotuksen tiettyä alaa koskevaksi EU:n toiminnaksi) tai Vihreän kirjan (kuulemisprosessin käynnistämiseksi EU:n tasolla).
- Komission säädösehdotus toimitetaan Euroopan parlamentille, ministerineuvostolle ja kansallisille parlamenteille.
- Lisätietoa:
- Lakiehdotusten valmistelu komissiossa
- Lakiehdotukset: EUR-Lex-tietokanta
3. Parlamentti ja neuvosto käsittelevät ehdotuksen
- Käsittely parlamentissa
- Yksi europarlamentaarikko nimitetään esittelijäksi
- Esittelijä laatii mietinnön, joka voi sisältää muutoksia komission esitykseen
- Muut europarlamentaarikot voivat tehdä mietintöön muutosesityksiä
- Valiokunta äänestää mietinnöstä
- Parlamentti äänestää lakiesityksestä täysistunnossa
- Parlamentin kanta välitetään neuvostolle
- Käsittely neuvostossa
- Jos neuvosto hyväksyy parlamentin kannan, laki hyväksytään
- Jos neuvosto tekee muutoksia parlamentin kantaan, neuvoston kanta lähetetään parlamentille toiseen käsittelyyn
- Mahdollinen parlamentin ja neuvoston jatkokäsittely
- Parlamentti käsittelee neuvoston kantaa valiokunnassa ja täysistunnossa
- Neuvosto käsittelee parlamentin toisen käsittelyn kannan ja saa tiedoksi komission kannan parlamentin tekemiin muutoksiin
- Jos neuvosto hyväksyy kaikki parlamentin muutokset, laki hyväksytään
- Jos neuvosto ei hyväksy kaikkia muutoksia, asia siirtyy sovittelukomitealle, jossa on yhtä suuri määrä europarlamentaarikkoja ja neuvoston edustajia
- Jos sovittelukomitea ei hyväksy yhteistä tekstiä, lakiehdotus raukeaa
- Jos sovittelukomitea hyväksyy yhteisen tekstin, se välitetään parlamentille ja neuvostolle kolmanteen käsittelyyn
- Parlamentin täysistunto ja ministerineuvosto äänestävät erikseen laista
- Trilogin rooli lain hyväksymisessä
- Trilogi on epävirallinen keino nopeuttaa EU-lakien säätämistä
- Trilogin kokoonpano: lakialoitteesta mietinnön laativa europarlamentaarikko, neuvoston asiaa käsittelevän työryhmän puheenjohtaja sekä lakiesityksestä vastaava komission virkahenkilö
- Trilogin saavuttama sopu on epävirallinen. Se on hyväksyttävä parlamentissa ja neuvostossa yllä kuvatulla tavalla.’
- Lisätietoa:
- OEIL: EU-lainsäädäntömenettelyn vaiheita seuraava tietokanta
- Legislative Train Schedule: Parlamentin ylläpitämä lainsäädännön seurantatietokanta
4. Hyväksytty säädös julkaistaan
- Säädös julkaistaan EU:n virallisessa lehdessä.
- Voit hakea säädöksiä EUR-Lex-tietokannasta.
5. Säädös pannaan täytäntöön
- Asetus velvoittaa sellaisenaan. Sitä ei erikseen sisällytetä Suomen lainsäädäntöön.
- Direktiivi tulee panna erikseen kansallisesti täytäntöön. Löydät tästä lisätietoa täytäntöönpanosta vastaavan ministeriön verkkosivulta.
- Asetusten ja direktiivien toteuttaminen edellyttää käytännössä usein viranomaisten toimenpiteitä ja päätöksiä. Näistä löydät lisätietoa kulloinkin toimivaltaisen viranomaisen verkkosivulta.
Miten suomen eduskunta ja hallitus osallistuvat eu-säädösten säätämiseen:
Eduskunnan rooli
- Perustuslain 96 §:n perusteella eduskunta käsittelee ehdotukset EU-säädöksiksi
- Ehdotus käsitellään eduskunnan suuressa valiokunnassa ja yhdessä tai useammassa muussa valiokunnassa
- Suuren valiokunnan kanta ei ole oikeudellisesti sitova, mutta velvoittaa valtioneuvostoa poliittisesti
- Suomea neuvostossa edustava ministeri selvittää suurelle valiokunnalle Suomen kantaa käsiteltäviin asioihin ennen neuvoston kokousta
- EU-säädösehdotus pysyy vireillä suuressa valiokunnassa, kunnes EU on tehnyt siitä lopullisen päätöksen
- Lisätietoa: Eduskunnan rooli EU-päätöksenteossa
Valtioneuvoston rooli
- Ministeriöillä on päävastuu EU-asioiden valmistelusta ja Suomen kantojen määrittelystä
- Hallituksen EU-ministerivaliokunta sopii Suomen toimintalinjat neuvoston kokouksiin
- Suomen pysyvä EU-edustusto valmistelee neuvoston päätöksiä Suomen hallituksen ohjeiden pohjalta
- Lisätietoa: Yleiskuvaus EU-asioiden käsittelystä Suomessa
HYÖDYLLISTÄ LISÄTIETOA:
- EU-perusteos (Ulkoministeriö)
- Näin syntyy tyypillisin EU-laki (Eurooppatiedotus)