Omnibus

Miten voit seurata EU:n kestävyyssääntelyä?

Millaisia säädöksiä EU antaa?
  1. Asetus: Sitoo sellaisenaan, ja on sovellettava kaikilta osiltaan kaikkialla EU:ssa.
  2. Direktiivi: Määrittelee sitovat vähimmäistavoitteet, jotka kaikkien EU-maiden on täytettävä. Maat päättävät itse kansallisista laeista, joilla direktiivi toteutetaan.
  3. Delegoitu säädös: Komission antama, kaikkia EU-maita sitova säädös. Sillä täydennetään tai muutetaan jälkikäteen EU-lakien yksityiskohtia.
  4. Täytäntöönpanosäädös: Komission antama, kaikkia EU-maita sitova säädös. Sillä komissio asettaa ehtoja varmistaakseen, että EU-lainsäädäntöä sovelletaan yhdenmukaisesti.
  5. Päätös: Sitoo niitä, joille päätös on osoitettu, kuten yksittäistä maata tai yritystä. Päätöksiä laatii komissio.
  6. Suositus: Ei ole sitova, eikä sen noudattamatta jättämisellä ole oikeudellisia seurauksia. Suosituksella eri toimielimet voivat ilmaista kantansa ja ehdottaa toimia.
  7. Lausunto: Ei ole sitova, eikä aiheuta vastaanottajille oikeudellisia velvoitteita. Lausuntoja voivat antaa EU:n useat toimielimet.
Miten EU-säädös syntyy:
1. EU-sääntelyn ideat ja aloitteet muodostuvat eri tavoin
2. Komissio valmistelee säädösehdotuksen
  • Komission virkahenkilöt valmistelevat säädösehdotuksen.
  • Komissio jakautuu pääosastoihin (DG). Kukin DG vastaa oman toimialueensa lainsäädännön valmistelusta.
  • Valmistelu sisältää muun muassa asiantuntijoiden ja sidosryhmien kuulemista sekä vaikutusten arviointia.
    • Komissio voi julkaista valmisteluvaiheessa niin sanotun Valkoisen kirjan (ehdotuksen tiettyä alaa koskevaksi EU:n toiminnaksi) tai Vihreän kirjan (kuulemisprosessin käynnistämiseksi EU:n tasolla).
  • Komission säädösehdotus toimitetaan Euroopan parlamentille, ministerineuvostolle ja kansallisille parlamenteille.
  • Lisätietoa:
3. Parlamentti ja neuvosto käsittelevät ehdotuksen
  • Käsittely parlamentissa
    • Yksi europarlamentaarikko nimitetään esittelijäksi
    • Esittelijä laatii mietinnön, joka voi sisältää muutoksia komission esitykseen
    • Muut europarlamentaarikot voivat tehdä mietintöön muutosesityksiä
    • Valiokunta äänestää mietinnöstä
    • Parlamentti äänestää lakiesityksestä täysistunnossa
    • Parlamentin kanta välitetään neuvostolle
  • Käsittely neuvostossa
    • Jos neuvosto hyväksyy parlamentin kannan, laki hyväksytään
    • Jos neuvosto tekee muutoksia parlamentin kantaan, neuvoston kanta lähetetään parlamentille toiseen käsittelyyn
  • Mahdollinen parlamentin ja neuvoston jatkokäsittely
    • Parlamentti käsittelee neuvoston kantaa valiokunnassa ja täysistunnossa
    • Neuvosto käsittelee parlamentin toisen käsittelyn kannan ja saa tiedoksi komission kannan parlamentin tekemiin muutoksiin
    • Jos neuvosto hyväksyy kaikki parlamentin muutokset, laki hyväksytään
    • Jos neuvosto ei hyväksy kaikkia muutoksia, asia siirtyy sovittelukomitealle, jossa on yhtä suuri määrä europarlamentaarikkoja ja neuvoston edustajia
    • Jos sovittelukomitea ei hyväksy yhteistä tekstiä, lakiehdotus raukeaa
    • Jos sovittelukomitea hyväksyy yhteisen tekstin, se välitetään parlamentille ja neuvostolle kolmanteen käsittelyyn
    • Parlamentin täysistunto ja ministerineuvosto äänestävät erikseen laista
  • Trilogin rooli lain hyväksymisessä
    • Trilogi on epävirallinen keino nopeuttaa EU-lakien säätämistä
    • Trilogin kokoonpano: lakialoitteesta mietinnön laativa europarlamentaarikko, neuvoston asiaa käsittelevän työryhmän puheenjohtaja sekä lakiesityksestä vastaava komission virkahenkilö
    • Trilogin saavuttama sopu on epävirallinen. Se on hyväksyttävä parlamentissa ja neuvostossa yllä kuvatulla tavalla.’
  • Lisätietoa:
    • OEIL: EU-lainsäädäntömenettelyn vaiheita seuraava tietokanta
    • Legislative Train Schedule: Parlamentin ylläpitämä lainsäädännön seurantatietokanta
4. Hyväksytty säädös julkaistaan
5. Säädös pannaan täytäntöön
  • Asetus velvoittaa sellaisenaan. Sitä ei erikseen sisällytetä Suomen lainsäädäntöön.
  • Direktiivi tulee panna erikseen kansallisesti täytäntöön. Löydät tästä lisätietoa täytäntöönpanosta vastaavan ministeriön verkkosivulta.
  • Asetusten ja direktiivien toteuttaminen edellyttää käytännössä usein viranomaisten toimenpiteitä ja päätöksiä. Näistä löydät lisätietoa kulloinkin toimivaltaisen viranomaisen verkkosivulta.
Miten suomen eduskunta ja hallitus osallistuvat eu-säädösten säätämiseen:
Eduskunnan rooli
  • Perustuslain 96 §:n perusteella eduskunta käsittelee ehdotukset EU-säädöksiksi
  • Ehdotus käsitellään eduskunnan suuressa valiokunnassa ja yhdessä tai useammassa muussa valiokunnassa
  • Suuren valiokunnan kanta ei ole oikeudellisesti sitova, mutta velvoittaa valtioneuvostoa poliittisesti
  • Suomea neuvostossa edustava ministeri selvittää suurelle valiokunnalle Suomen kantaa käsiteltäviin asioihin ennen neuvoston kokousta
  • EU-säädösehdotus pysyy vireillä suuressa valiokunnassa, kunnes EU on tehnyt siitä lopullisen päätöksen
  • Lisätietoa: Eduskunnan rooli EU-päätöksenteossa
Valtioneuvoston rooli
HYÖDYLLISTÄ LISÄTIETOA: